Untitled-1
Inloggen ::
 
donderdag, apr. 02, 2020
   
De Noord-Zuid route

Als u van plan bent naar de Middelandse Zee te varen, zijn er twee opties. U gaat buitenom over zee of u gaat binnendoor. Er zijn daarvoor een aantal mogelijkheden, de meeste mensen kiezen ervoor om door Frankrijk te varen.

Frankrijk bezit meer water dan men denkt, het gaat om ruim 14000 kilometer, waarvan 9000 kilometer 'natuurlijk' water is en de overige 4000 (!) kilometer deel uit maakt van het prachtige kanalenstelsel.

Al in 1642 is begonnen met de plannen, sinds die tijd is het stelsel zo uitgebreid geworden als het nu is. In eerste instantie zijn de kanalen aangelegd om vracht te vervoeren, dit doet men met zg. 'Spitsen'. Dit zijn vrachtschepen met een maximale lengte van 38,5 meter, een maximale breedte van 5,2 meter en een maximale doorvaarthoogte van 3,4 meter. Alle sluizen in Frankrijk zijn geschikt om deze schepen te 'verwerken', en de meeste sluizen zijn dan ook niet veel langer of breder. De kanalen worden meer en meer gebruikt door de pleziervaart, naast de vele huurboten kan men er veel eigen scheepjes vinden.


De route naar de Middelandse Zee voert via de volgende kanalen en wateren:
 

  • La Meuze
  • Canal de l'Est (Branche Nord)
  • Canal de l'Est (Branche Sud)
  • La Petit Saône, Corre - Auxonne
  • La Saône
  • Le Rhône


Hierbij passeert u ruim 225 sluizen!

U heeft de volgende kaarten/pilots nodig:
 

  • Navicarte Voies Navigables 9 - Canal de 'Est (van Maastricht tot Corre)
  • Navicarte Voies Navigables 10 - La Saône et la Seille (van Corre tot Lyon)
  • Navicarte Voies Navigables 16 - Le Rhône (van Lyon tot aan de Middelandse Zee)

Deze set kaarten kunt u via ons bestellen, we hebben hier een klein webwinkeltje voor ingericht. Klik daarvoor hier! U kunt de kaarten apart én als bundel bestellen.

Mocht u andere pilots uit dezelfde serie willen bestellen, laat dit dan even weten. We sturen u dan een mail met een prijsopgave.


Meer informatie over de route, de voorbereiding en de wateren kunt u vinden en delen in het forum!
 

Copyright 2006 Richard Wentzel